Educatieve Uitgeversdagen 2025 zetten de toon

Uitgevers ervaren waarom toegankelijk publiceren bittere noodzaak is

Hoe leest een leerling met een visuele beperking jouw lesboek. Waar gaat het vanzelf. En waar stokt het. Tijdens de Educatieve Uitgeversdagen 2025 kregen uitgevers die antwoorden niet op papier, maar live in de klas. Twee dagen ontmoeten, beleven en zelf ervaren wat brontoegankelijk publiceren betekent. Van eerste indruk tot concrete vervolgstappen. Eén ding werd voelbaar bij iedereen: wie wil, kan vandaag beginnen.

Veel animo bij grootste spelers educatieve uitgeefbranche

Hoewel de meeste producten van educatieve uitgevers (nog) niet hoeven te voldoen aan de toegankelijkheidsrichtlijnen, was het animo voor dit onderwerp groot. Dat bleek uit de volle zalen op beide dagen. De deelnemers vertegenwoordigden nagenoeg alle grote spelers van de educatieve uitgeversbranche: Boom Uitgevers, ThiemeMeulenhoff, Deviant, Eduhint, Uitgeverij Instruct, Malmberg, Zwijsen, Cito, College voor Toetsen en Examens, Blink en Studyflow. Ook Visio Onderwijs, Paul Gillijns van MEVW én special guest Michael Johnson van Benetech waren van de partij.

“Zeer waardevol om samen met de mensen van Dedicon en van andere uitgeverijen op te trekken. Op dit onderwerp hoeven we niet te concurreren.”

Zelf zien en ervaren

De aftrap op de eerste dag bij Visio Onderwijs in Grave zette direct de toon. Visio Onderwijs, onderdeel van Koninklijke Visio, is een specialistische organisatie voor leerlingen die een visuele leesbeperking hebben. Hier werd meteen duidelijk wat toegankelijkheid betekent in de dagelijkse lespraktijk. Zo lieten leerlingen in PO- en VO-klassen zien hoe zij lesmateriaal lezen met hulp van braille, spraak en vergroting. Waar het soepel gaat. Waar het vastloopt door ontbrekende structuur, ontoegankelijke afbeeldingen of lastige navigatie. En wat dat betekent voor hun zelfstandigheid in de les.

“Pas toen ik naast een leerling zat, begreep ik echt waar ons materiaal hen in belemmert.”  

Toegankelijk publiceren is een rijdende trein  

De tweede dag van het event was bij Dedicon – Huis van Toegankelijkheid, waar de keynote Michael Johnson (Benetech) direct indruk maakte. Dat er geen weg terug is werd al snel glashelder. Toegankelijk publiceren is een rijdende trein. De keuze is niet óf, maar wanneer je opstapt. Johnson’s boodschap klonk door gedurende de rest van de dag: “Digital accessibility is the right thing to do, the smart thing to do, and the required thing to do.”

“Iedere uitgever die vandaag begint, loopt morgen voor.” 

Bekijk de volledige keynote van Michael Johnson (tekst gaat verder onder de video):

 

Handig beslismodel

Vervolgens liet Nathalie de Weerd van Boom uitgevers in een best practice zien welke stappen de uitgeverij al zet richting brontoegankelijk werken. Van één bronbestand voor print en digitaal tot scherpe keuzes in beeldbeschrijving, kleuren en structuur. Bijzonder behulpzaam daarbij was de analyse die Dedicon maakte van de online leeromgeving en het daaruit voortkomende ‘beslismodel’ om toegankelijkheidsprioriteiten te bepalen. Elk verbeterpunt, van koppenstructuur tot beeldbeschrijving, wordt hierbij afgewogen op factoren als wettelijke noodzaak, impact voor lezers en benodigde investering. Nathalie de Weerd : “Dat laat direct zien waar je als uitgeverij de meeste impact maakt. Iedere uitgeverij zou zo’n analyse moeten laten maken.”  

Kleine stappen

Ook Paul Gillijns van MEVW, de brancheorganisatie voor educatieve, professionele en wetenschappelijke uitgevers in Nederland, benadrukte het belang van brontoegankelijke educatieve uitgaven. En dat het vooral een kwestie is van ‘gewoon beginnen’. “Met kleine, eenvoudige stappen kom je al een heel eind. Je hoeft het niet direct perfect te doen, als je maar begint.”

Gedeeld eigenaarschap

Al met al hebben de Educatieve Uitgeversdagen veel stof doen opwaaien. Dagvoorzitter Mariska Sturkenboom (Dedicon): “De kracht zat ‘m vooral in de combinatie. Eerst ervaren wat toegankelijkheid betekent voor mensen met een leesbeperking. Daarna via een verdieping naar de oplossingen voor de uitgeefpraktijk. Dat zorgde voor energie, uitwisseling en een gevoel van gedeeld eigenaarschap.”

“Toegankelijk publiceren is geen project met een einddatum. Het is een beweging. En die beweging is inmiddels volop in gang.”

Don van Dijk (Visio) geeft uitleg over ICT-oplossingen in het Cluster1-onderwijs
uitgevers nemen een kijkje in de klas bij Visio
Mariska Sturkenboom (l) en Marcel Janssen van Visio Onderwijs
deelnemers aan de slag tijdens de workshop Beeldbeschrijving & AI
enkele uitgevers bekijken de tactiele producten van Dedicon
Bart Donders geeft uitleg over het werk dat Tekst & Beeld van Dedicon doet

Onze experts helpen je verder met toegankelijk publiceren

Bewustwording toegankelijk publiceren
In deze bewustwordingssessie leren medewerkers van uitgeverijen waarom digitale toegankelijkheid essentieel is, voor wie het bedoeld is en hoe mensen met verschillende leesbeperkingen toegang krijgen tot content. Zet de eerste stap met deze introductie in brontoegankelijk publiceren. Kom verder!
Trainingen Toegankelijk Publiceren
De experts van Dedicon delen graag hun kennis over het toegankelijk maken van tekst en beeld. Zo geven we workshops, webinars en trainingen. Over de toepassing van onze producten en diensten, maar ook hoe je zelf ervoor kunt zorgen dat teksten en beelden toegankelijk worden voor mensen met een beperking. Op maat, praktijkgericht en direct toepasbaar.
Advies op maat
Dedicon ondersteunt uitgevers met maatwerk in toegankelijk publiceren. Of dat nu gaat om een verdiepende training, een werksessie in huis, co-creatie of advies op maat. Geen vraag is ons vreemd! Kom verder!
Abonneer je op onze nieuwsbrief (nieuw venster)